Zusammenfassung
Die Therapie der HIV-Infektion hat sich innerhalb der letzten Jahre durch zunehmend
effektive pharmakologische Behandlungsmöglichen verbessert. Eine hochaktive antiretrovirale
Therapie besteht aus einer Kombination von drei verschiedenen Substanzen und hat zu
einer deutlichen Zunahme der Lebenserwartung und der Langzeitprognose geführt. Es
stehen aktuell vier verschiedene Substanzklassen mit mehr als 20 HIV-spezifischen
Pharmaka zur Verfügung. Weitere Präparate aus diesen Gruppen befinden sich derzeit
in Zulassungsprozessen und es wurden zusätzliche molekulare HIV-Infektionsmechanismen
identifiziert, die in absehbarer Zukunft zur Entwicklung neuer Medikamentenklassen
führen können. Multiple pharmakologische Interaktionen, substanzspezifische Nebenwirkungen
und prädisponierende Komorbiditäten erfordern die Auswahl eines individuellen Therapieschemas,
um bestmögliche Langzeitergebnisse für jeden einzelnen Patienten zu gewährleisten.
Die zunehmend komplexe Behandlung einer HIV-Infektion sollte möglichst in Kooperation
mit einem infektiologischen Zentrum durchgeführt werden.
Summary
Treatment of infection with the human immunodeficiency virus has continuously been
improved by effective pharmacotherapy over the past years. Highly active antiretroviral
therapy consists of a combination of three different drugs and has lead to a significant
increase in long-term survival and life-expectancy. There are currently four pharmaceutical
drug classes with more than 20 HIV-specific drugs available. More drugs in these classes
are being developed and identification of molecular mechanisms of viral infection
is expected to result in the development of additional drug classes. Multiple pharmacological
interactions, drug related side-effects and predisposing co-morbidities necessitate
the choice of an individualized treatment regimen to achieve optimal outcome for each
patient. Medical therapy of HIV-infection is becoming increasingly complex and should
always be initiated and followed by an infectious disease specialist.
Literatur
- 1
Emery S, Abrams DI, Cooper DA. et al. .
ESPRIT Study Group. The evaluation of subcutaneous proleukin (interleukin-2) in a
randomized international trial: rationale, design, and methods of ESPRIT.
Control Clin Trials.
2002;
23
198-220
- 2 Epidemiologisches Bulletin. Robert-Koch-Institut, Sonderausgabe A 2005
- 3
Flexner C.
HIV-protease inhibitors.
N Engl J Med.
1998;
338
1281-1292
- 4
Grinspoon S, Caar A.
Cardiovascular risk and body-fat abnormalities in HIV-infected adults.
N Engl J Med.
2005;
352
48-62
- 5 Guidelines for the Use of Antiretroviral Agents in HIV-Infected Adults and Adolescents. Department
of Health and Human Services, aidsinfo.nih.gov
2005
- 6
Kilby JM, Hopkins S, Venetta TM. et al. .
Potent suppression of HIV-1 replication in humans by T-20, a peptide inhibitor of
gp41-mediated virus entry.
Nat Med.
1998;
4
1302-1307
- 7
Kumar MS, Sierka DR, Damask AM. et al. .
Safety and success of kidney transplantation and concomitant immunosuppression in
HIV-positive patients.
Kidney Int.
2005;
67
1622-1629
- 8
Mocroft A, Ledergerber B, Katlama C. et al. .
EuroSIDA study group. Decline in the AIDS and death rates in the EuroSIDA study: an
observational study.
Lancet.
2003;
362
22-29
- 9
Paterson DL, Swindells S, Mohr J. et al. .
Adherence to protease inhibitor therapy and outcomes in patients with HIV infection.
Ann Intern Med.
2000;
133
21-30
- 10
Pereira CF, Paridaen JT.
Anti-HIV drug development - an overview.
Curr Pharm Des.
2004;
10
4005-4037
Anschrift für die Verfasser
Prof. Dr. med. Frank-Detlef Goebel
Dr. med. Jörg Röling
Medizinische Poliklinik, Klinikum Innenstadt
Ludwig-Maximilians-Universität München, LMU
Pettenkoferstr. 8a
80336 München
Fax: 089/5160-3593
Email: frank.goebel@med.uni-muenchen.de
Email: joerg.roeling@med.uni-muenchen.de